CiviCRM Community Forums (archive)

*

News:

Have a question about CiviCRM?
Get it answered quickly at the new
CiviCRM Stack Exchange Q+A site

This forum was archived on 25 November 2017. Learn more.
How to get involved.
What to do if you think you've found a bug.

• CiviCRM Community Forums (archive) »
  • Language and Locality »
  • Dutch User Group (Moderators: Erik Brouwer, Erik Hommel) »
  • Vraag over CiviCRM's licentie
Pages: [1]

Author Topic: Vraag over CiviCRM's licentie  (Read 1176 times)

johanv

• I post occasionally
  • **
  • #chiro #geek #linux #beer
    • my homepage
  • CiviCRM version: 4.7.x
  • CMS version: Drupal 7.x
  • MySQL version: 5.x
  • PHP version: 5.x
Vraag over CiviCRM's licentie
October 20, 2014, 08:01:50 am
(Ik postte deze vraag ook op het 'pre-installatieforum', http://forum.civicrm.org/index.php/topic,34513.0.html, maar omdat ik niet echt tevreden ben over het antwoord daar, probeer ik het ook hier eens.)

CiviCRM wordt gedistribueerd onder de AGPL-licentie. Ik heb hierover de FAQ gelezen op civicrm.org (https://civicrm.org/agpl-license-faqs). Ik vermoed dat ik begrijp wat daar staat, maar ik zou dat nog eens willen checken bij jullie.

Stel dat ik een CiviCRM-instantie deploy, bovenop een Drupal-installatie. In die Drupalsite heb ik een custom module gemaakt, die met CiviCRM interageert via de API. Volgens de AGPL moet ik dan een link voorzien naar de broncode van CiviCRM. Maar omdat de Drupalmodule CiviCRM enkel via de API aanspreekt, moet ik de code van die Drupalmodule niet vrijgeven. (aangenomen dat ik de site enkel host, en de module zelf niet doorgeef aan iemand anders, zie de drupal-licensing-faq op https://www.drupal.org/licensing/faq#q7). Klopt dat?

Als je dit leest, en je beheert zelf een CiviCRM-instantie, mag ik dan weten hoe jullie de voorwaarden van AGPL interpreteren?

Bedankt!

Erik Hommel

• Forum Godess / God
  • I live on this forum
    • EE-atWork
  • CiviCRM version: all sorts
  • CMS version: Drupal
  • MySQL version: Ubuntu's latest LTS version
  • PHP version: Ubuntu's latest LTS version
Re: Vraag over CiviCRM's licentie
October 20, 2014, 09:42:00 am
Beste Johan,
als je echt een antwoord wilt dat je zekerheid geeft zul je ongetwijfeld naar een jurist moeten gaan? Maar volgens mij klopt je redenatie. Mag ik vragen waarom je de module niet vrij zou willen geven?
Consultant/project manager at EEatWork and CiviCooP (http://www.civicoop.org/)

johanv

• I post occasionally
  • **
    • my homepage
October 20, 2014, 11:34:19 pm
Ik heb er op zich geen problemen mee om mijn custom code vrij te geven. Maar ik ben niet de enige die aan dit project werkt. En na mij zullen er nog mensen komen die aan het project werken. Ik zou dus graag hebben dat ik die mensen kan informeren over wat de voorwaarden zijn van de licentie.

Een reden om code niet vrij te geven, is dat het wel wat extra administratie vraagt om dat op een juiste manier te doen. Want het idee van zowel GPL als AGPL is dat - als je software of code distribueert - je met die code het systeem volledig moet kunnen herbuilden.

Stel dat de AGPL voor CiviCRM impliceert dat je de code van een module die de API gebruikt wel mee moet opnemen achter de 'download source'-link op je CiviCRM-instantie. Dan vermoed ik dat je volgens diezelfde redenering de code van heel je drupal-site mee downloadbaar moet maken. Want de CiviCRM-module voor Drupal zal CiviCRM ook wel aanspreken via de API (en wellicht ook meer dan dat). Dat wil dan weer zeggen dat je bij elke update van eender welke module op je site, je de download van je broncode ook moet bijwerken, want anders bied je niet meer de code aan waarop je website is gebaseerd.

Als je Drupalsite veel custom modules bevat, en die custom modules maken gebruik van de je specifieke drupalconfiguratie, dan moet je ook die configuratie meeleveren met je code, want anders volstaat de code niet om de software te deployen. Probleem: Bij Drupal 7 en CiviCRM zit veel van die configuratie standaard in de database. Heel je database meegeven, dat kan privacytechnisch natuurlijk niet. Dus ofwel moet je een database meeleveren waaruit alle gevoelige informatie verwijderd is. Ofwel moet je een build script voorzien dat je database terug opbouwt.

In principe zouden wij dat voor ons project allemaal wel kunnen doen. Maar stel dat er iemand op een dag zegt: 'Dit kost te veel energie, we willen dit niet meer,' is dat dan toegelaten door de licentie van CiviCRM? Dat antwoord zou ik graag hebben.

Dus ik ga de vraag eens terug stellen: Eric (en eventuele andere lezers van deze thread), als jij ergens een CiviCRM-installatie opzet, welke gegevens maak jij dan vanuit je toepassing downloadable?
  • core CiviCRM
  • CiviCRM-extensies
  • Eventuele custom Drupalmodules, if any
  • De volledige Drupal-site
  • Een build script voor de database

En een bijkomende vraag: Is er een jurist in de zaal? :-)

Groeten,
Johan

Erik Hommel

• Forum Godess / God
  • I live on this forum
    • EE-atWork
  • CiviCRM version: all sorts
  • CMS version: Drupal
  • MySQL version: Ubuntu's latest LTS version
  • PHP version: Ubuntu's latest LTS version
October 20, 2014, 11:51:48 pm
In de meeste gevallen zetten wij niet een complete website beschikbaar, maar doen onze klanten dat zelf en leveren wij ondersteuning, hulp, ontwikkelcapaciteit, projectmanagement enzovoorts. Daarbij publiceren wij al onze extensies en CiviCRM aanpassingen, en al onze eventuele Drupal modules via de CiviCRM site of GitHub. Wij leggen het zeker niet uit zoals jij dat doet, en als dat de consequentie zou zijn van de AGPL gaan we vermoedelijk heel snel op zoek naar een andere OS licentie voor onze ontwikkelingen.
Ik kan me echter niet zo goed voorstellen hoe we jouw voorstelling van zaken zouden moeten regelen bij klanten waar wij helemaal niet verantwoordelijk zijn voor de hele installatie?
Consultant/project manager at EEatWork and CiviCooP (http://www.civicoop.org/)

jaapjansma

• I post frequently
    • CiviCoop
  • CiviCRM version: 4.4.2
  • CMS version: Drupal 7
  • MySQL version: 5
  • PHP version: 5.4
October 21, 2014, 12:36:03 am
Ik ben geen jurist en wil dat ook niet zien. Maar wat ik meestal begrijp van jursiten is dat als het gaat om 'broncode vrijgeven' dat dat niks zegt over de manier waarop je het vrijgeeft. Dus dat kan betekenen dat je broncode intern houdt en dat als iemand contact met je opneemt over mag ik de broncode hebben dat je die dan kan overdragen (hetzij via diskettes, cdrom, hetzij geprint, hetzij als een bijlage bij de e-mail).

Tegelijk is het ook zo dat volgens mij er wel degelijk verschil is tussen configuratie parameters en daadwerkelijk broncode. Alhoewel beide in code of beide in de database kunnen staan.
Developer at Edeveloper / CiviCoop

johanv

• I post occasionally
  • **
    • my homepage
October 21, 2014, 07:08:56 am
Quote from: Erik Hommel on October 20, 2014, 11:51:48 pm
In de meeste gevallen zetten wij niet een complete website beschikbaar, maar doen onze klanten dat zelf en leveren wij ondersteuning, hulp, ontwikkelcapaciteit, projectmanagement enzovoorts. Daarbij publiceren wij al onze extensies en CiviCRM aanpassingen, en al onze eventuele Drupal modules via de CiviCRM site of GitHub.
Dat lijkt me dik in orde voor GPL en AGPL :-)

Wij leggen het zeker niet uit zoals jij dat doet, en als dat de consequentie zou zijn van de AGPL gaan we vermoedelijk heel snel op zoek naar een andere OS licentie voor onze ontwikkelingen.

Dit is paragraaf 13 van de AGPL 3.0 (http://www.gnu.org/licenses/agpl-3.0.html):

Quote from: 'FSF'
13. Remote Network Interaction; Use with the GNU General Public License.

Notwithstanding any other provision of this License, if you modify the Program, your modified version must prominently offer all users interacting with it remotely through a computer network (if your version supports such interaction) an opportunity to receive the Corresponding Source of your version by providing access to the Corresponding Source from a network server at no charge, through some standard or customary means of facilitating copying of software. This Corresponding Source shall include the Corresponding Source for any work covered by version 3 of the GNU General Public License that is incorporated pursuant to the following paragraph.

Notwithstanding any other provision of this License, you have permission to link or combine any covered work with a work licensed under version 3 of the GNU General Public License into a single combined work, and to convey the resulting work. The terms of this License will continue to apply to the part which is the covered work, but the work with which it is combined will remain governed by version 3 of the GNU General Public License.

Ik begrijp hieruit: als ik CiviCRM aanpas, dan ben ik verplicht om de aangepaste source code beschikbaar te maken voor alle users die de aangepaste CiviCRM gebruiken. Dit is onafhankelijk van de licentie waaronder je aanpassingen vallen, want CiviCRM valt onder AGPL.

De vraag is: wanneer is iets een aanpassing? Geldt dit ook voor extensies? Voor het gebruik van de API? Voor de Drupal waarop je CiviCRM Linkt?

Ik kan me echter niet zo goed voorstellen hoe we jouw voorstelling van zaken zouden moeten regelen bij klanten waar wij helemaal niet verantwoordelijk zijn voor de hele installatie?

Uiteindelijk is dat de verantwoordelijkheid van je klanten. Jullie kunnen gerust modules of extensies verspreiden onder eender welke licentie. Het is pas als jullie klant CiviCRM gaat gebruiken met jullie extensies, dat jullie klant zich aan de voorwaarden van CiviCRM moet houden. Dat is toch hoe ik het zie. Probleem is dat ik die voorwaarden niet helemaal begrijp.

Johan

p.s.: Ik denk dat jaapjansma inderdaad een punt heeft. Als je zegt 'contacteer ons als je de code wilt hebben,' dat dat ook voldoende is. Wat mijn administratief probleem grotendeels zou oplossen.

jaapjansma

• I post frequently
    • CiviCoop
  • CiviCRM version: 4.4.2
  • CMS version: Drupal 7
  • MySQL version: 5
  • PHP version: 5.4
October 21, 2014, 07:21:01 am
Ik begrijp hieruit: als ik CiviCRM aanpas, dan ben ik verplicht om de aangepaste source code beschikbaar te maken voor alle users die de aangepaste CiviCRM gebruiken. Dit is onafhankelijk van de licentie waaronder je aanpassingen vallen, want CiviCRM valt onder AGPL.

Volgens mij gaat het hier specifiek om aanpassingen aan de CiviCRM broncode. Dus de code van core. En niet drupal en ook niet de extensies. Maar dat is mijn interpretatie en ik ben wederom geen jurist en het lijkt me niet zo punt om zorgen over te maken.
Developer at Edeveloper / CiviCoop

Pages: [1]
  • CiviCRM Community Forums (archive) »
  • Language and Locality »
  • Dutch User Group (Moderators: Erik Brouwer, Erik Hommel) »
  • Vraag over CiviCRM's licentie

This forum was archived on 2017-11-26.