CiviCRM Community Forums (archive)

*

News:

Have a question about CiviCRM?
Get it answered quickly at the new
CiviCRM Stack Exchange Q+A site

This forum was archived on 25 November 2017. Learn more.
How to get involved.
What to do if you think you've found a bug.



  • CiviCRM Community Forums (archive) »
  • Language and Locality »
  • Dutch User Group (Moderators: Erik Brouwer, Erik Hommel) »
  • Vraag over mogelijkheden & functionaliteit CiviCRM
Pages: [1]

Author Topic: Vraag over mogelijkheden & functionaliteit CiviCRM  (Read 1223 times)

TonV

  • I’m new here
  • *
  • Posts: 3
  • Karma: 0
  • CiviCRM version: 4.6.6
  • CMS version: WordPress 4.2.4
  • MySQL version: 5.5.44
  • PHP version: 5.5.9-1
Vraag over mogelijkheden & functionaliteit CiviCRM
August 15, 2015, 07:03:24 am
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en erg geïnteresseerd naar de mogelijkheden van CiviCRM. Helaas weet ik niet of ik hier mijn vraag kan/mag stellen.
Mocht dat niet zo zijn, dan hierbij mijn excuses.

Momenteel ben ik aan het onderzoeken of bepaalde functionaliteit aanwezig is in CiviCRM. Het betreft onder andere het navolgende.

Contacten bestaan uit cliënten waarvoor bijvoorbeeld coaching sessies bijgehouden moeten worden. De minimale gegevens die bewaard moeten worden: Gespreksnotities, datum, tijdsduur (betaalde en gratis uren afzonderlijk). Er kunnen meerder sessies zijn.
Vervolgens moet het mogelijk zijn om overzichten (reports) te genereren waarop voor een bepaalde periode voor alle cliënten per client de naam, email, uren betaald en uren onbetaald als ook de periode waarvoor die uren gelden. En totalen voor de periode van die uren.

Is dit redelijk eenvoudig mogelijk met CiviCRM?

Alvast bedankt !

Ton

johanv

  • I post occasionally
  • **
  • Posts: 65
  • Karma: 5
  • #chiro #geek #linux #beer
    • my homepage
  • CiviCRM version: 4.7.x
  • CMS version: Drupal 7.x
  • MySQL version: 5.x
  • PHP version: 5.x
Re: Vraag over mogelijkheden & functionaliteit CiviCRM
August 16, 2015, 03:50:32 am
'Redelijk eenvoudig' is een rekbaar begrip, natuurlijk.

CiviCRM kent contacctypes, dus het onderscheid contacten/clienten lijkt me vrij eenvoudig. Ook een relatie 'bestaat uit' definieren kan geen probleem zijn. Een coaching sessie kan een evenement zijn, en die uren kun je regelen via vrije velden.

De enige moeilijkere vraag is de rapportering. Daarvoor zul je waarschijnlijk zelf een custom search moeten schrijven, en dat vraagt wel wat handigheid. Je kunt eventueel ook een aparte reporting tool gebruiken, die dan rechtstreeks kan werken op de mysql database.

Groeten,
Johan

Erik Hommel

  • Forum Godess / God
  • I live on this forum
  • *****
  • Posts: 1773
  • Karma: 59
    • EE-atWork
  • CiviCRM version: all sorts
  • CMS version: Drupal
  • MySQL version: Ubuntu's latest LTS version
  • PHP version: Ubuntu's latest LTS version
Re: Vraag over mogelijkheden & functionaliteit CiviCRM
August 16, 2015, 11:20:44 pm
Hallo Ton,

zoals Johan al aangaf is redelijk eenvoudig relatief :-) Het verhaal klinkt niet ingewikkeld, je kunt het oplossen met evenementen, ik kan me ook voorstellen dat een coaching sessie een case is waarin verschillende activiteiten plaats kunnen vinden.

Er is zeker enige rapportage standaard aanwezig in CiviCRM, mijn ervaring is echter dat iedere organisatie daar toch iets specifieks mee wil. Je kunt dan een rapportage tool (Pentaho oid) aan de database koppelen of een aantal rapporten aan (laten) passen.

Succes!
Erik
Consultant/project manager at EEatWork and CiviCooP (http://www.civicoop.org/)

TonV

  • I’m new here
  • *
  • Posts: 3
  • Karma: 0
  • CiviCRM version: 4.6.6
  • CMS version: WordPress 4.2.4
  • MySQL version: 5.5.44
  • PHP version: 5.5.9-1
Re: Vraag over mogelijkheden & functionaliteit CiviCRM
August 18, 2015, 03:19:21 am
Beste Johan en Erik,

Hartelijk bedankt voor jullie reactie !

Het bijhouden van die coaching sessies lijkt mij inderdaad ook niet het grootste probleem. Maar die rapportage is wel gewenst. Ik ga eens kijken naar Pentaho zoals Erik voorstelt. Misschien een goede oplossing om de rapportage rechtstreeks aan de mysql database te koppelen en niet via CiviCRM. Is er ergens een duidelijke handleiding m.b.t. de database structuur te vinden?

Nogmaals veel dank !

Met vriendelijke groet,

Ton

Erik Hommel

  • Forum Godess / God
  • I live on this forum
  • *****
  • Posts: 1773
  • Karma: 59
    • EE-atWork
  • CiviCRM version: all sorts
  • CMS version: Drupal
  • MySQL version: Ubuntu's latest LTS version
  • PHP version: Ubuntu's latest LTS version
Re: Vraag over mogelijkheden & functionaliteit CiviCRM
August 18, 2015, 03:25:29 am
Helaas Ton, de database documentatie is beperkt. Er is wel wat:
http://wiki.civicrm.org/confluence/display/CRMDOC42/CiviCRM+ERD+3.3
http://wiki.civicrm.org/confluence/display/CRMDOC41/CiviCRM+ERD+3.1

Daarnaast kan je kijken in https://github.com/civicrm/civicrm-core/tree/master/xml/schema voor de xml schemas waarmee de DAO's gegenereerd worden.
« Last Edit: August 18, 2015, 03:27:21 am by Erik Hommel »
Consultant/project manager at EEatWork and CiviCooP (http://www.civicoop.org/)

TonV

  • I’m new here
  • *
  • Posts: 3
  • Karma: 0
  • CiviCRM version: 4.6.6
  • CMS version: WordPress 4.2.4
  • MySQL version: 5.5.44
  • PHP version: 5.5.9-1
Re: Vraag over mogelijkheden & functionaliteit CiviCRM
August 18, 2015, 05:08:40 am
Helemaal Top !

Bedankt voor de links naar de DB informatie

Hartelijke groet
Ton

Pages: [1]
  • CiviCRM Community Forums (archive) »
  • Language and Locality »
  • Dutch User Group (Moderators: Erik Brouwer, Erik Hommel) »
  • Vraag over mogelijkheden & functionaliteit CiviCRM

This forum was archived on 2017-11-26.